tisdag 9 oktober 2012

Guld långsiktigt och kortsiktigt.

Senaste månaderna har vi fått ta del av ett flertal extremt kända och fråmgångsrika investerare som pratat positivt om guld.

Ray Dalio har både hos CNBC och i den här intervjun utryckt att han tycker Buffetgör ett stort misstag som inte gillar guld.
"Gold should be a part of everybody's portfolio."

"I think [Buffett] is making a big mistake..."
Bill Gross är medgrundare till Pimco som är världens största obligationsfond. I en intevju strax efter QE beskedet sa han följande
"You know, I am not a gold bug. I am just suggesting that gold is a real asset and will be advantaged if the Federal Reserve or the ECB central banks start to write checks in the trillions. So what my objective is, I am not sure. I just think it will be higher than it is today and certainly a better investment than a bond or stock, which will probably return only 3% to 4% over the next 5 to 10 years."

 Kortsiktigt är de lite mer blandade åsikter.

 Clive Mound som brukar vara rätt extrem och långt ifrån alltid har rätt ser ett kommande "bloodbath" i framför allt silver. Jag brukar läsa hans gratis artiklar då och då men tar de hela med en nypa salt.

I vilketfall är den senaste COT rapporten inte särkilt bra för vare sig guld eller silver. Jeff Clark publicerade idag "Why I'm Nervous About Gold Today". Där presenterade han ett chart som visar att senaste två gångerna "Commercial Traders" hade så här stora short positioner så följdes de av ras.


Jag letar kanske lite efter negativa artiklar för att våga vänta på en dipp med min lilla cash position...

3 kommentarer:

  1. Eller är det dags för "signal failure" !!! Svårt läge. Köpte mini futures long silver och guld idag. Jag tror och hoppas att detta är botten för denna gång. Hur som helst spännande tider. Jag prenumerar faktiskt på Clive maunds nyhetsbrev men jag tror han har fel ... Igen. Jag antar att du följer tfmetalsreport?

    http://www.silverdoctors.com/commercial-signal-failure-in-silver-in-progress/

    SvaraRadera
  2. Frisk vågat hälften vunnit. Det fina med mini futures är att de förlorar inte i värde över tid som bull och bear certifikat. Hur länge ska du hålla dem?

    Är du nöjd med Clives brev? Prenumerera du på något annat nyhetsbrev?

    Jag läser TF lite från och till, lite mindre på sista tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se hur länge jag håller på dessa. Jag tror botten ligger här kring 1760 och går guld under detta säljer jag. Har legat och pendlat runt 1760 idag. Har än så länge en liten post mini futures. Avvaktar stängning över 1800 innan jag går in med större slantar. Det går fort med en hävstång på 28 men kul!!

      Clive får mycket skit men för mig fungerar det bra. Clive kör enbart på TA och kommer med rekommendationer på köpvärda guld och silver bolag (uran-olja) med jämna mellanrum. Jag har kanske ett 30 tal bolag jag har hyfsad koll på och om han rekar någon dessa köper jag. Har fungerat att hitta bra köplägen. Han har även träffat rätt på några andra bolag som jag lagt in en chanspost på.

      Jag har nyss börjat prenumera på http://www.tdvgoldentrader.com Har ingen åsikt ännu men en intressant portfolio och jag vill få input från så många ställen som möjligt. Annars gillar jag Ed Steers Gold and silver daily (Caseyresearch). Gratis dagligt nyhetsbrev.

      Köpte lite Rainbow resources idag. Vi får se vad det blir av detta.

      Hursomhelst spännande tider väntar!

      Radera